Met de externe e-mail tracking van Online Succes verander je de e-mails die jij dagelijks via Gmail, Outlook of andere (marketing) systemen verstuurt in een perfect hulpmiddel om de interesse van jouw leads en klanten te bepalen.
De e-mail tracker is onderdeel van Contact herkenning van Online Succes. Lees daarover hier meer.
Hoe werkt externe e-mail tracking?
Wanneer iemand via een tracking link je site bezoekt, maakt Online Succes een digitale vingerafdruk (m.b.v. een cookie) en scoort de software vervolgens het gedrag van deze persoon. Op deze manier herken je personen die je website bezoeken en houd je prospects en klanten eenvoudig in het vizier.
Hoe ziet een tracking link er uit?
Hieronder een voorbeeld van een tracking link:
www.jouwwebsite.nl/?osemid=jet@onlinesucces.nl
Zoals je ziet, plaats je het extra stukje code ?osemid= achter de link gevolgd door het e-mailadres van de ontvanger. In dit geval Jet.
Wanneer de ontvanger van de e-mail op de tracking link klikt en je website bezoekt, gaat Online Succes (OS) voor je aan de slag:
OS controleert of er al een contact bestaat met dit e-mailadres.
Bestaat het contact nog niet, dan maakt OS een nieuwe contactkaart aan.
Bestaat er al een contact, dan voegt OS het bezoek toe aan de contactkaart.
Als laatste verrijkt OS de contactkaart met foto en sociale netwerk profielen van o.a. LinkedIn, Twitter en Facebook indien deze openbaar beschikbaar zijn.
Bekijk deze video om te zien hoe e-mail tracking werkt
MailChimp integratie - speciaal voor marketeers
Wanneer je normaal via MailChimp een e-mail campagne verstuurt, dan zie je enkel de opens en kliks in je Mailchimp rapportage. Door aan je Mailchimp campagne een Online Succes tracking link toe te voegen, krijg je veel meer inzicht! Het prettige is dat je heel eenvoudig zo'n tracking link toevoegt met behulp van de Mailchimp merge tag: *|EMAIL|*.
Hieronder een voorbeeld van een tracking link die je in een Mailchimp campagne gebruikt:
jouwwebsite.nl/?osemid=*|EMAIL|*
Wanneer je met deze aanpassing de Mailchimp campagne verstuurt, plaatst Mailchimp nu automatisch het e-mailadres van de ontvanger in de URL op het moment dat de e-mail wordt verstuurd. Op deze manier heb je een perfecte tracking link gemaakt waarmee je eenvoudig de personen herkent die je website bezoeken.
Alle merge tags op een rij
Act-On
jouwwebsite.nl/?osemid={{E-mail Address}}
ActiveCampaign
jouwwebsite.nl/?osemid=%EMAIL%
AWeber
jouwwebsite.nl/?osemid={!email}
Campaign Monitor
jouwwebsite.nl/?osemid=[email]
Click Dimensions
jouwwebsite.nl/?osemid=${Recipient.lead.emailaddress1[0]!""}
Copernica e-mailings publisher
Bij Copernica verschilt de merge tag per systeem. Weet je niet zeker welke merge tag je moet gebruiken? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag.
Het is van belang dat de titel van het e-mailadres precies hetzelfde is als in de merge tag. Staat hier geen 'Emailadres' maar 'E-mail' vul dan 'E-mail' in.
Voorbeeld
Merge tag zoals aangegeven in voorbeeld
jouwwebsite.nl/?osemid={$profile.Emailadres}
jouwwebsite.nl/?osemid={$Emailadres}
Copernica marketing suite
Bij Copernica verschilt de merge tag per systeem. Weet je niet zeker welke merge tag je moet gebruiken? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag.
Het is van belang dat de titel van het e-mailadres hetzelfde is als in de merge tag.
(zie bovenstaand)
jouwwebsite.nl/?osemid={$profile.Emailadres}
Drip
jouwwebsite.nl/?osemid={{ subscriber.email }}X
Emma
jouwwebsite.nl/?osemid=[% member:email %]
GetResponse
jouwwebsite.nl/?osemid=[[email]]
HubSpot
jouwwebsite.nl/?osemid={{ contact.email }}
Intercom
jouwwebsite.nl/?osemid={{ email }}
Laposta
jouwwebsite.nl/?osemid={{email}}
Mailblue
jouwwebsite.nl/?osemid=%EMAIL%
Marketo
jouwwebsite.nl/?osemid={{lead.Email Address:default=noemail}}
Pardot
jouwwebsite.nl/?osemid=%%email%%
Reply.io
www.jouwwebsite.nl/?osemid={Email}
Salesforce Marketing Cloud
jouwwebsite.nl/?osemid=%%emailaddr%%
Sendgrid
jouwwebsite.nl/?osemid=[%email%]
ZOHO
jouwwebsite.nl/?osemid=$[EMAIL]$
Spotler
jouwwebsite.nl/?osemid={email}
Meerdere parameters in een URL?
Gebruik je meerdere parameters in een URL zoals bijvoorbeeld het tracking script van Online Succes en jouw eigen UTM codes?
Gebruik dan het: ? bij de eerste parameter en vervang bij de volgende parameters het ? in een: &. Hier onder een voorbeeld van een link met meerdere parameters:
http://www.jouwwebsite.nl/?utm_source=mailchimp&osemid=
Goed om te weten
Een tracking link is persoonlijk.
Gebruik tracking links nooit in e-mails met meerder personen in het Aan: veld
Mag dit volgens de privacy wetgeving? Ja, wees wel transparant.
E-mails die je via een Online Succes nurture programma verstuurt hoef je nooit van een externe tracking link te voorzien.
Niet elke bezoeker van je site accepteert cookies en is daardoor niet te herkennen als persoon.
Bedrijven herkenning van Online Succes werkt zonder cookies.
Soms klikt een bezoeker op je website een pagina snel weg waardoor scripts zoals die van Online Succes niet (volledig) worden geladen. Dit heeft invloed op de werking van deze functie en het herkennen van personen.
Kom je er niet uit? Stuur ons een berichtje via het chat-widget rechtsonder :)