Naar de hoofdinhoud
Weet wat er gebeurt nadat je een e-mail verstuurt

Monitor de interesse van jouw contacten en klanten door middel tracking links

Alex Vermeule avatar
Geschreven door Alex Vermeule
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Met de externe e-mail tracking van Online Succes verander je de e-mails die jij dagelijks via Gmail, Outlook of andere (marketing) systemen verstuurt in een perfect hulpmiddel om de interesse van jouw leads en klanten te bepalen. 

De e-mail tracker is onderdeel van Contact herkenning van Online Succes. Lees daarover hier meer.

Hoe werkt externe e-mail tracking?

Wanneer iemand via een tracking link je site bezoekt, maakt Online Succes een digitale vingerafdruk (m.b.v. een cookie) en scoort de software vervolgens het gedrag van deze persoon. Op deze manier herken je personen die je website bezoeken en houd je prospects en klanten eenvoudig in het vizier. 

Hoe ziet een tracking link er uit?

Hieronder een voorbeeld van een tracking link:

www.jouwwebsite.nl/?osemid=jet@onlinesucces.nl


Zoals je ziet, plaats je het extra stukje code ?osemid= achter de link gevolgd door het e-mailadres van de ontvanger. In dit geval Jet.

Wanneer de ontvanger van de e-mail op de tracking link klikt en je website bezoekt, gaat Online Succes (OS) voor je aan de slag:

  1. OS controleert of er al een contact bestaat met dit e-mailadres. 

  2. Bestaat het contact nog niet, dan maakt OS een nieuwe contactkaart aan.

  3. Bestaat er al een contact, dan voegt OS het bezoek toe aan de contactkaart. 

  4. Als laatste verrijkt OS de contactkaart met foto en sociale netwerk profielen van o.a. LinkedIn, Twitter en Facebook indien deze openbaar beschikbaar zijn.

Bekijk deze video om te zien hoe e-mail tracking werkt

MailChimp integratie - speciaal voor marketeers

Wanneer je normaal via MailChimp een e-mail campagne verstuurt, dan zie je enkel de opens en kliks in je Mailchimp rapportage. Door aan je Mailchimp campagne een Online Succes tracking link toe te voegen, krijg je veel meer inzicht! Het prettige is dat je heel eenvoudig zo'n tracking link toevoegt met behulp van de Mailchimp merge tag: *|EMAIL|*. 

Hieronder een voorbeeld van een tracking link die je in een Mailchimp campagne gebruikt:

jouwwebsite.nl/?osemid=*|EMAIL|*

Wanneer je met deze aanpassing de Mailchimp campagne verstuurt, plaatst Mailchimp nu automatisch het e-mailadres van de ontvanger in de URL op het moment dat de e-mail wordt verstuurd. Op deze manier heb je een perfecte tracking link gemaakt waarmee je eenvoudig de personen herkent die je website bezoeken.

Alle merge tags op een rij

Act-On

jouwwebsite.nl/?osemid={{E-mail Address}}

ActiveCampaign

jouwwebsite.nl/?osemid=%EMAIL%

AWeber

jouwwebsite.nl/?osemid={!email}

Campaign Monitor

jouwwebsite.nl/?osemid=[email]

Click Dimensions

jouwwebsite.nl/?osemid=${Recipient.lead.emailaddress1[0]!""}

Copernica e-mailings publisher 

Bij Copernica verschilt de merge tag per systeem. Weet je niet zeker welke merge tag je moet gebruiken? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Het is van belang dat de titel van het e-mailadres precies hetzelfde is als in de merge tag. Staat hier geen 'Emailadres' maar 'E-mail' vul dan 'E-mail' in.

Voorbeeld

Merge tag zoals aangegeven in voorbeeld

jouwwebsite.nl/?osemid={$profile.Emailadres}
jouwwebsite.nl/?osemid={$Emailadres}

Copernica marketing suite 

Bij Copernica verschilt de merge tag per systeem. Weet je niet zeker welke merge tag je moet gebruiken? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Het is van belang dat de titel van het e-mailadres hetzelfde is als in de merge tag.
(zie bovenstaand)

jouwwebsite.nl/?osemid={$profile.Emailadres}

Drip

jouwwebsite.nl/?osemid={{ subscriber.email }}X

Emma

jouwwebsite.nl/?osemid=[% member:email %]

GetResponse

jouwwebsite.nl/?osemid=[[email]]

HubSpot

jouwwebsite.nl/?osemid={{ contact.email }}

Intercom

jouwwebsite.nl/?osemid={{ email }}

Laposta

jouwwebsite.nl/?osemid={{email}}

Mailblue

jouwwebsite.nl/?osemid=%EMAIL%

Marketo

jouwwebsite.nl/?osemid={{lead.Email Address:default=noemail}}

Pardot

jouwwebsite.nl/?osemid=%%email%%

Reply.io

www.jouwwebsite.nl/?osemid={Email}

Salesforce Marketing Cloud

jouwwebsite.nl/?osemid=%%emailaddr%%

Sendgrid

jouwwebsite.nl/?osemid=[%email%]

ZOHO

jouwwebsite.nl/?osemid=$[EMAIL]$

Spotler

jouwwebsite.nl/?osemid={email}

Meerdere parameters in een URL?

Gebruik je meerdere parameters in een URL zoals bijvoorbeeld het tracking script van Online Succes en jouw eigen UTM  codes? 

Gebruik dan het: ? bij de eerste parameter en vervang bij de volgende parameters het ? in een: &. Hier onder een voorbeeld van een link met meerdere parameters:

http://www.jouwwebsite.nl/?utm_source=mailchimp&osemid=

Goed om te weten

  • Een tracking link is persoonlijk.

  • Gebruik tracking links nooit in e-mails met meerder personen in het Aan: veld

  • Mag dit volgens de privacy wetgeving? Ja, wees wel transparant.

  • E-mails die je via een Online Succes nurture programma verstuurt hoef je nooit van een externe tracking link te voorzien.

  • Niet elke bezoeker van je site accepteert cookies en is daardoor niet te herkennen als persoon.

  • Bedrijven herkenning van Online Succes werkt zonder cookies.

  • Soms klikt een bezoeker op je website een pagina snel weg waardoor scripts zoals die van Online Succes niet (volledig) worden geladen. Dit heeft invloed op de werking van deze functie en het herkennen van personen. 

Kom je er niet uit? Stuur ons een berichtje via het chat-widget rechtsonder :)

Was dit een antwoord op uw vraag?