Jouw eerste contacten zijn herkend met Online Succes. Super! Hoog tijd om deze contacten op te warmen als lead. Dit artikel helpt je op weg met de automatische opvolging van je herkende contactpersonen door middel van nurture campagnes.
Waarom nurture campagnes?
Als marketeer weet je dat het belangrijk is om de relaties met klanten en potentiële klanten te onderhouden. Daarbij heeft e-mail zich bewezen om de relatie met dit soort contacten perfect te onderhouden. Het handmatig versturen van nurture e-mails is tijdrovend en vaak veel werk. Met een nurture campagne automatiseer je eenvoudig de opvolging via e-mail #timesaver.
De software voegt contacten alleen aan een nurture campagne toe wanneer ze aan de juiste criteria voldoen (bijv. een bepaalde leadscore of interactie).
Wat is een nurturing campagne?
Een nurture campagne is een campagne bestaande uit een of meerdere van jouw eigen opgestelde E-mails. In de campagne zet je deze e-mails op volgorde en geef je aan welke e-mail wanneer verstuurd moet worden. Je bepaalt vervolgens wie welke campagne ontvangt door een Segment te maken. Dit doe je op basis van triggers die aangeven of een herkend contact bijv. na een specifieke interactie in het bijbehorende segment wordt geplaatst.
Een functie zoals deze wordt ook wel marketing automation genoemd omdat het je marketing taak, in dit geval het uitsturen van e-mail campagnes, automatiseert.
Wat levert een nurture campagne met Online Succes op?
Met Contact herkenning converteer jij je website bezoekers al van bedrijf naar contactpersoon. Met een nurture campagne beweeg jij deze herkende contacten automatisch verder door je marketing funnel heen door ze te voeden met relevante content via e-mail (denk aan blogs, webinars, whitepapers, etc).
Des te verder het contact in je funnel komt, des te relevanter het contact voor jouw sales collega's is om contact mee op te nemen. Hier komt de leadscoring functie en automatisering voor contacten functie van Online Succes handig van pas. Zo kun je bijvoorbeeld alle contacten met een leadscore van 100 automatisch met je salesteam via Slack delen. Zo presenteer jij je sales team met leads die zo nog sneller converteren #favorietecollega
Hoe zet ik nurturing optimaal in?
1. Toestemming geven
Voordat Online Succes namens jouw bedrijf e-mail campagnes kan versturen, dien je hiervoor eerst toestemming te geven. Dit doe je door je DNS instellingen te wijzigen. Instructies daarvoor vind je hier.
2. Stel e-mailberichten op
Log in via app.onlinesucces.nl.
Ga naar Campagnes > E-mails. Hier vind je een overzicht van jouw e-mail berichten die al eerder hebt opgesteld. Ook staan er 4 voorbeeld e-mails voor je klaar.
Pas een van de voorbeeld e-mails aan of stel je eigen bericht op via Toevoegen e-mail.
Je kunt het e-mail bericht opstellen via een editor of gebruik source code.
Klik op Toevoegen om het bericht te bewaren.
Maak jouw nurture e-mails persoonlijk door gebruik te maken van merge tags. Hoe je dat precies doet lees je hier.
P.S. Wil je je CRM op de hoogte houden van je nurture e-mails? Voeg een slim BCC-e-mailadres toe. Je kan je BCC-e-mailadres toevoegen onder: admin -> bedrijfsprofiel
3. Maak een segment
Ga naar de tab Segment. Hier vind je een overzicht van jouw segmenten.
Klik op Toevoegen segment om een nieuw segment aan te maken.
Voer een Segement naam in en klik op opslaan
Bepaal bij Segment Triggers op basis van welke triggers contacten zullen worden toegevoegd aan het segment. Je kunt triggers aanmaken op basis van webformulieren als geheel of een trigger maken voor een bepaalde waarde in een veld van het formulier.
Klik op Opslaan om de triggers te bewaren.
Je kunt ook contacten importeren in Online Succes om deze vervolgens toe te voegen aan een segment. Hoe je dat doet lees je hier.
4. Maak een campagne
Ga naar de tab Campagnes
Hier vind je een overzicht van jouw campagens. Ook staat er al 1 voorbeeld campagne voor je klaar.
Maak een nieuw programma een via Toevoegen Campagne
Geef de campagne een naam en zet het op actief
Bepaal welk segment het programma moet ontvangen
Let op! Klik op Toevoegen om deze instellingen alvast te bewaren!
Voeg bij Acties de e-mailberichten die je wil versturen toe in de juiste volgorde en geef aan wanneer deze verstuurd moeten worden.
Let op: In onderstaande voorbeeld wordt de eerste e-mail verstuurd na 3 dagen en de tweede e-mail na 8 dagen.
Bonus: Lead scoring
Houd in de gaten wie jouw meest actieve contacten zijn met behulp van Lead scoring. Alle contacten die Online Succes voor je herkent krijgen automatisch een score n.a.v. de interacties die zij met jouw website hebben. Via de tab Scoring kun je de score per interactie inzien en wijzigen. Meer over Lead scoring van Online Succes lees je hier.
Dit was het voor nu wat betreft Lead nurturing. Je weet nu:
Waarom je nurture campagnes inzet
Hoe een nurture campagne werkt
Wat een nurture campagne je oplevert
Hoe je een nurture campagne optimaal inzet
Wat zijn de vervolgstappen?
Personaliseer jouw nurture e-mails met behulp van merge tags
Maak een automatisering aan en informeer je team automatisch over contacten die een bepaalde leadscore bereiken
Analyseer je resultaten met het Dashboard
Leesvoer: 10 tips voor meer e-mailinschrijvingen en 9 B2B e-mail marketing voorbeelden #doubleinspiration
Kom je er niet uit? Stuur gerust een berichtje via het chat-widget rechtsonder :)