Je hebt verschillende online marketing campagnes lopen en nu vraag je je af welke campagne het meest succesvol is onder je website bezoekers. Online Succes helpt je hierbij!
Wat zijn UTM codes?
UTM codes zijn parameters die o.a. gebruikt worden binnen Google Analytics. Een UTM (Urchin Tracking Module) is een klein stukje code dat wordt toegevoegd aan het einde van je advertentie URL. Zo maak je de URL van je marketing campagne uniek. Vervolgens leest Online Succes eenvoudig uit welke campagne de bezoeker doorstuurde naar jullie website.
Waarom inzicht in de bezoekers die via externe campagnes je website bezoeken?
Je stopt veel tijd en moeite in je online marketing campagnes. Zoals het samenstellen van de content, de campagne en de juiste doelgroep bereiken, maar welke leads leveren deze campagnes je daadwerkelijk op? Online Succes laat zien welke bezoekers die je online marketing campagnes doorstuurt naar je website converteren naar leads. Gebruik je geen UTM codes? Dan lijkt het alsof je bezoekers niet via je zorgvuldig opgestelde campagne, maar uit zichzelf je website bezoeken.
Wat levert Externe Campagnes je op?
Als markteer krijg je meer inzicht welke campagne bij je doelgroep resoneert, oftewel welke externe campagne het meest succesvol is onder je bezoekers. Je optimaliseert hiermee de inzet van je marketing budget. Daarnaast voorzie je zo jouw sales team van relevante leads om nieuwe klanten te werven. Zo helpt Online Succes je om de samenwerking tussen marketing en sales te verbeteren.
Hoe zie ik mijn meest succesvolle campagne in Online Succes?
Online Succes leest simpelweg de UTM codes uit de campagne URL en identificeert zo welke bedrijven en contacten naar je website zijn gestuurd vanuit jouw externe campagnes.
Dashboard
Op het Dashboard krijg je meer inzicht vanuit welke externe campagnes de bezoekers het meeste vandaan komen. De meest succesvolle campagne onder je bezoekers staat bovenaan. Klik op de specifieke campagne code en zie welke bedrijven of contacten vanuit deze externe campagne je website hebben bezocht.
Hoe gebruik ik UTM codes in mijn externe campagnes?
Voeg handmatig UTM codes toe aan de links die je gebruikt in je externe campagnes, bijvoorbeeld UTM_source, UTM_medium en UTM_campaign. Om fouten te voorkomen raden we aan om een hulpprogramma te gebruiken om een URL op te bouwen.
1. Campagne details
Om het hulpprogramma te gebruiken verzamel je eerst de volgende informatie:
Website URL: de landingspagina waar de bezoekers op uitkomen als zij de link aanklikken
Campagne medium: hoe je de campagne gaat verspreiden, bijvoorbeeld via een banner of e-mail
Campagne naam: de naam van je campagne, bijvoorbeeld winteractie2017
Campagne term: vul hier de betaalde zoektermen in
Campagne content: dit veld gebruik je om campagnes met verschillende inhoud te identificeren, bijvoorbeeld 2voor1
2. Campaign URL builder tool
Vul bovenstaande gegevens in de Campaign URL builder. Dit hulpprogramma stelt automatisch een campagne URL voor je op. Deze URL gebruik je vervolgens in je externe campagne.
Mogelijke vervolgstappen:
Optimaliseer de inzet van je AdWords budget met Online Succes
Automatiseer je lead selectie proces met een Automatisering
Analyseer je resultaten met het Dashboard
Kom je er niet uit? Stuur ons een berichtje via het chat-widget rechtsonder :)