Automatisering voor contacten

Herken automatisch relevant gedrag of de leadscore van contacten en koppel hier vervolgacties aan

Alex Vermeule avatar
Geschreven door Alex Vermeule
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Leestijd: 5 min

Wanneer je met Online Succes contacten herkent, dan is het best tijdrovend om alle contacten en hun bezoekgedrag handmatig te kwalificeren voor mogelijke opvolging. Daarnaast kan een contact dat vorige maand nog weinig interesse had deze week opeens veel interesse tonen. Hoe kom je daar dan snel achter zodat je precies op het juiste moment persoonlijk contact opneemt?

Om deze reden hebben we Automatisering voor contacten ontwikkeld en is onderdeel van de Automatisering functie. Het geeft je 24×7 een paar extra handen die het verkeer op je website monitort voor relevant gedrag en vervolgens met je (sales)team deelt.

Wat kun je met een Automatisering voor contacten?

Een Automatisering voor contacten houdt jou op de hoogte van contacten die bepaald gedrag vertonen of leadscore behalen. Je bepaalt zelf welk gedrag of score voor jou relevant is. De criteria die je kunt gebruiken zijn:

  • Leadscore

  • Minimaal aantal bekeken pagina's 

  • Tijd op je website

  • Bepaalde URL bekeken

  • Interactie obv webformulier

  • Bron

Wanneer een herkend contact het door jou geselecteerde gedrag vertoont, koppel je via een automatisering hier bepaalde acties aan. Denk bijvoorbeeld aan het op de hoogte brengen van teamleden via e-mail.  Ook kun je deze contacten automatisch naar Slack of naar je CRM systeem versturen wanneer je één van de CRM integraties hebt geactiveerd.  

Hoe activeer je een Automatisering voor contacten?

Automatisering voor contacten bedrijven vind je het via het menu Automatisering (let op: dit is beschikbaar vanaf het Business pakket).

1. Maak een eigen automatisering 

  1. Ga naar Automatisering

  2. Klik vervolgens op de knop + Nieuwe Automatisering

  3. Klik op de knop + Herkende Contacten

2. Selecteer relevant gedrag 

  1. Geef in Stap 1. Automatisering een naam aan je automatisering en zet deze direct actief via de ON/OFF knop.

  2. Selecteer in Stap 2. Criteria de criteria voor de automatisering. Het filter werkt via het EN-EN principe; een contact moet aan alle criteria die je hebt geselecteerd voldoen voor de bijbehorende vervolgactie(s) van de automatisering wordt uitgevoerd.

3. Kies je gewenste vervolg actie(s)

Wanneer er een contact is herkend dat voldoet aan de criteria uit stap 2 wil je hier bepaalde acties aan koppelen. Je hebt de keus uit de volgende acties:

  • Selecteer een eigenaar - Maak een jezelf of een collega eigenaar van het contact dat aan de criteria uit stap 2 voldoet. 

  • Informeer teamleden via e-mail - Verstuur een notificatie e-mail naar de door jou geselecteerde collega's. TIP: Je kunt er meerdere collega's selecteren door CTRL of Command ingedrukt te houden. 

  • Verstuur naar CRM (optioneel) - Verstuur de contacten die voldoen aan de criteria uit stap 2 automatisch als lead naar je CRM. Indien jouw CRM dit ondersteunt wordt er ook een kenmerk meegegeven (Online Succes Website Visit) en een notitie met de bezochte pagina's. TIP: Instructies voor het koppelen van jouw CRM vind je hier

Voorbeelden om te gebruiken

In jouw Online Succes account vind je een aantal voorbeeld automatiseringen die je snel op weg helpen. 

  1. Ga naar Automatisering. Hier vind je een overzicht van jouw automatiseringen en zie je 3 voorbeelden voor het type Contacten. Je herkent deze aan de tekst 'VOORBEELD'

  2. Open een van de voorbeeld om te wijzigen en/of te activeren.

Wat levert een Automatisering voor contacten je op?

Met de uitkomsten van een Automatisering voor contacten voorzie je je jouw sales team van de informatie die zij nodig hebben om op exact het juiste moment contact op te nemen met hun leads. 

Op de contactkaart die Online Succes je toont vind je alle informatie om de personen op te volgen, zoals de naam, het bedrijf en hun e-mailadres. 

Een overzicht van de contacten die zijn geselecteerd door een automatisering vind je in de de kolom Verwerkt.

Dit was het voor nu over Automatisering voor contacten. Je weet nu: 

  • Waarom je een Automatisering voor contacten handig is om te gebruiken

  • Hoe een Automatisering voor contacten werkt

  • Wat een Automatisering voor contacten je oplevert

Goed om te weten: 

  • Een automatisering verwerkt elke nacht nieuwe data. Dit betekent dat de acties van een automatisering gedurende de nacht plaats vinden.

  • Automatisering voor contacten is beschikbaar vanaf het Business pakket.

Wat zijn de vervolgstappen?

  • Bepaal wat voor contacten relevante gedrag is om te herkennen

  • Bepaal wat voor contacten een relevante lead score is om te herkennen

  • Experimenteer met andere automatiseringen (zoals voor Bedrijven)

Kom je er niet uit? Stuur ons een berichtje via het chat-widget rechtsonder :)

Was dit een antwoord op uw vraag?