Wanneer een contact wordt herkend in Online Succes kun je de gegevens van het contact inzien via de contact info kaart. Op deze kaart vind je ook een score terug. Deze wordt opgebouwd door middel van Lead scoring.

Wat is Lead scoring?

Lead scoring is een functie die punten toewijst aan contacten op basis van de interacties die deze contacten met je website hebben gehad. Daarmee is het een belangrijk onderdeel van Lead nurturing omdat je o.a. mede door deze score kunt bepalen welke personen klaar zijn om over te dragen naar je sales collega's. Want: hoe hoger te score, hoe warmer de lead. 

Hoe werkt Lead scoring?

Al jouw herkende contacten krijgen automatisch een score voor de verschillende activiteiten die zij uitvoeren op jouw website. Het scoring model staat standaard op de volgende manier ingesteld:

Je kunt het model uiteraard aanpassen en zelfs negatieve scores toevoegen. Wanneer je het scoring model aanpast, wordt de score van alle contacten in je account met terugwerkende kracht aangepast. 

Het score model aanpassen doe je als volgt: 

  1. Log in via app.onlinesucces.nl.
  2. Ga naar Campagnes > Lead nurturing > Scoring
  3. Pas het punten aantal aan per activiteit
  4. Klik op Update om het score model op te slaan

Wat betekenen de Activiteiten?

  • E-mail aan verstuurd: deze activiteit refereert aan e-mails die aan een contact verstuurd zijn vanuit je Lead nurturing programma's. Is er een mail verstuurd? Dan wordt er standaard 1 punt bij de lead score opgeteld.
  • E-mail geopend: dit betekent dat de lead score wordt verhoogd wanneer een contact een nurture e-mail opent. Dit gebeurd standaard met 2 punten. 
  • E-mail link geklikt: dit betekent dat er op een link is geklikt in een nurture e-mail. Hierna wordt de lead score van het contact standaard verhoogd met 5 punten.
  • Formulier ingevuld: elke keer wanneer een contact een webformulier op je website invult, wordt de lead score van het contact verhoogd met standaard 20 punten.
  • Website pagina bezocht: voor elke pagina die een contact op je website bezoekt, wordt er standaard 1 punt toegevoegd aan de lead score.

Lead scoring in de ochtendrapportage

De ochtendrapportage e-mails van Online Succes geven je inzicht in welke contacten de voorgaande dag je website hebben bezocht. In deze rapportage wordt niet alleen het aantal pagina's dat is bekeken en de tijd op de site gerapporteerd, maar aanvullend ook de Lead score

Op basis hiervan kun je eenvoudig actie ondernemen. Het advies is om alle contacten met een score van 100 of hoger verder te kwalificeren en daarna eventueel over te dragen aan je sales team.

Mogelijke vervolgstappen

Kom je er niet uit? Stuur ons een berichtje via het chat-widget rechtsonder :)

Heeft u het antwoord gevonden?