Leestijd: 5 min

Het Verzoek tot inzage portaal is ontworpen om bezoekers van jouw website toegang te geven tot hun Online Succes-profiel dat jouw bedrijf voor hen beheert. In dit artikel lees je hoe je het portaal activeert en hoe je het inzet. Een extra functie van het portaal is dat je hiermee ook algemene verzoeken tot inzage kunt vervullen (AVG/GDPR compliant).

Waarom een Verzoek tot inzage portaal?

Onder de nieuwe wetgeving rondom de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is het verplicht om jouw website bezoeker inzicht te kunnen bieden in de gegevens die je van hem of haar opslaat en registreert. Aangezien je met Online Succes personen kunt herkennen, is het Verzoek tot inzage portaal in jouw Online Succes account beschikbaar. 

Het portaal is uniek voor elke Online Succes account en ziet er als volgt uit:

Hoe activeer je jouw Verzoek tot inzage portaal?

Je activeert je portaal middels het doorlopen van de volgende stappen:


Stap 1. Sla een notificatie e-mailadres op

Voordat je jouw Verzoek tot inzage portaal kunt gebruiken, dien je een notificatie e-mailadres op te slaan. Als beheerder vind je deze optie op de AVG / GDPR instellingen pagina onder het kopje Notificatie e-mailadres (zie afbeelding hieronder).

Het adres dat je hier invoert en opslaat, ontvangt de notificatie berichten naar aanleiding van uitgevoerde acties op het portaal. Dit zijn de volgende acties: 

  • Bezoeker werkt Online Succes profiel bij
  • Bezoeker verstuurt verzoek om zich te verwijderen van alle (e-mail) communicatie
  • Bezoeker verstuurt algemeen verzoek tot inzage

TIP: Gebruik het e-mailadres van de persoon of het team dat binnen jouw bedrijf verantwoordelijk is voor de opvolging van vragen over de AVG / GDPR.

Stap 2. Kopieer de link naar het portaal en neem dit op in je privacyverklaring

Nadat je het notificatie adres hebt ingesteld, is de link naar je portaal automatisch beschikbaar. Je vindt de link in de sectie Link naar portaal op de  AVG / GDPR instellingen pagina. Ons advies is om deze link op te nemen in je privacy verklaring.

Hieronder vind je een voorbeeld dat je kunt opnemen en/of aanpassen voor in je privacyverklaring:

<Jouw bedrijfsnaam> gebruikt de software van Online Succes om website bezoekers een betere en gepersonaliseerde ervaring op haar website te bieden.  De Online Succes software maakt een profiel aan wanneer u een interactie met de website van <Jouw bedrijfsnaam> heeft. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper of ebook.

Uw Online Succes profiel is uniek voor <Jouw bedrijfsnaam>. Om uw privacy te waarborgen,  wordt dit nooit met derden gedeeld en is dit enkel beschikbaar voor uzelf en <Jouw bedrijfsnaam>. U kunt ten alle tijden uw Online Succes profiel inzien, wijzigen en/of verwijderen. Tevens kunt u een ‘do not track’ activeren zodat de Online Succes software uw bezoeken niet registreert. 

Stap 3. Kopieer het 'Do not track'-iframe en neem dit op in je privacyverklaring

Onder de nieuwe wetgeving rondom de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is het verplicht om jouw website bezoeker ook de mogelijkheid te bieden om hun bezoek niet bij te houden. Hiervoor is de 'Do not track'-functie in jouw Online Succes account beschikbaar.

De 'Do not track'-functie van Online Succes werkt op basis van een iframe en een cookie. We raden je aan om dit iframe ook op te nemen in de privacyverklaring (zie laatste zin in het voorbeeld hierboven). Tevens raden we je aan om een beschrijving van het NoTrack cookie op te nemen in je cookieverklaring. In dit artikel lees je er meer over.

In het kort zijn de stappen

  1. Ga naar de AVG / GDPR instellingen en sla een notificatie e-mailadres op
  2. Kopieer de link naar het portaal en neem dit op in je privacyverklaring
  3. Neem tevens een link naar het do not track iframe op in je privacyverklaring
  4. Neem een beschrijving op van de 'Do not track'-cookie in je cookieverklaring

Wat zijn de vervolgstappen?

Heeft u het antwoord gevonden?